GM kocht in 1990 de helft van de aandelen van de automobieldivisie van Saab.
Tien jaar later namen de Amerikanen het bedrijf, dat ze achteraf gezien
alleen maar geld heeft gekost, volledig over.

GM-topman Bob Lutz omschreef Saab ooit als een bedrijf dat al jaren kunstmatig
in leven werd gehouden door het moederconcern uit Detroit.

Saab, dat kampt met sterk verouderde modellen, leed in 2008 een verlies van
207 miljoen euro, terwijl de omzet 35 procent daalde. De verkopen zijn in
2009 65 procent gekelderd, in tegenstelling tot concurrenten die juist weer
herstel laten zien.

Twee decennia onder regie van GM, met het merk Opel als één van de dochters,
kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Sommige fervente
Saabrijders vonden dat modellen als de Saab 9-3 te veel leken op een Opel
Vectra, bestemd voor de grote massa. Saab, bekend om zijn veiligheid en
eigen karakter, moest het juist hebben van een meer selectief publiek.

Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB), opgericht door een groep ingenieurs in
1937, begon als producent van vliegtuigen. Deze invloeden kwamen duidelijk
terug in de revolutionaire gestroomlijnde eerste automodellen.

De Zweden vierden hun hoogtijdagen in de jaren tachtig, mede dankzij de
succesvolle Saab 900, een model dat tegenwoordig bekendstaat als een
klassieker. Saab profiteerde destijds ook van zijn geroemde
turbotechnologie, en een zwakke Zweedse kroon. Dat gaf een stevige impuls
aan de export.

Het concern heeft in Zweden ongeveer 3400 mensen in dienst. De toeleveranciers
zorgen voor nog eens 12.000 arbeidsplaatsen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl